Home Pomoc psychologiczno-pedagogiczna Pedagog / psycholog Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne PDF Drukuj

 

 

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - swoją nazwę zawdzięczają głównym funkcjom, jakie mają spełnić: korekcji i kompensacji. Mówiąc prościej, ich celem jest usprawnianie zaburzonych funkcji - korekcja i pobudzenie mechanizmów zastępowania słabiej funkcjonujących obszarów mózgu bardziej sprawnymi - kompensacja.

Tego typu zajęcia prowadzone są przez specjalnie przygotowanych do tego terapeutów pedagogicznych. W Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sejnach zajęcia prowadzone są przez pedagoga i psychologa szkolnego. Treści, formy i metody pracy są dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:

  • organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, czyli z dysleksją rozwojową, dysortografią, dysgrafią, dyskalkulią itp.,
  • liczba uczestników na zajęciach nie może być większa niż 5 uczniów,
  • zajęcia prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej,
  • godzina zajęć trwa 60 minut – w uzasadnionych przypadkach zajęcia mogą być prowadzone w czasie krótszym niż 60 minut, przy zachowaniu ustalonego dla ucznia łącznego czasu tych zajęć.

Odpowiednia organizacja zajęć oraz dobór właściwych metod i ćwiczeń często daje uczniom szansę nie tylko na osiągnięcie sukcesów dydaktycznych, ale również na poprawę funkcjonowania w sferze emocjonalnej i społecznej.

W czasie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych uwzględnia się indywidualne potrzeby i możliwości ucznia, usprawnia się przede wszystkim funkcje najbardziej zaburzone, pracę rozpoczyna się od ćwiczeń łatwych i stopniowo przechodzi się do ćwiczeń coraz trudniejszych. Następuje utrwalenie zdobytych umiejętności. Prawidłowy przebieg terapii pedagogicznej w dużej mierze uzależniony jest od systematyczności oraz pracy rodziców z dzieckiem w domu.

Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487) mówi wyraźnie, że zajęcia korekcyjno-kompensacyjne należy traktować jak zajęcia specjalistyczne, czyli prowadzić je może osoba mająca stosowne uprawnienia. Paragraf § 14. mówi wprost, że zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć. Zajęcia rozwijające uzdolnienia i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze prowadzą nauczyciele przedmiotowi, zaś zajęcia specjalistyczne – specjaliści: logopedyczne- logopedzi, socjoterapeutyczne – socjoterapeuci, zaś zajęcia korekcyjno-kompensacyjne osoby z uprawnieniami do prowadzenia terapii pedagogicznej.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama