Klub Historyczny im. AK
Zajęcia pozalekcyjne
Statystyki
Odsłon : 2032096Designed by: |
Impresja maturalna |
Wpisany przez Jarosław Jurkiewicz |
wtorek, 13 maja 2014 08:24 |
Tegoroczny temat maturalny z języka polskiego – „Żołnierskie emocje bohaterów „Potopu” H. Sienkiewicza” wzbudził falę komentarzy. Na podstawie przytoczonego fragmentu należało opisać stany emocjonalne, zachowania i sytuację ukazane w podanym tekście.
Warto spojrzeć na maturalną gorączkę z perspektywy historii. Inspiracją do napisania tekstu była następująca fotografia.
Skan ze zbiorów pana F. Skrypko.
Żołnierze sejneńskiego KOP-u w czasie kampanii wrześniowej walczyli w ramach 134. pułku piechoty wchodzącego w skład 33. Dywizji Piechoty. Losy wojenne sejneńskich kopistów stanowią sumę doświadczeń żołnierza polskiego walczącego w obronie Ojczyzny we wrześniu 1939 roku.
W pierwszych dniach wojny jednostka z Sejn dostaje rozkaz wymarszu w kierunku Suwałk. Pogranicznicy będą bronić granicy Polski z Prusami Wschodnimi, narażonej na ataki dywersantów. Po wkroczeniu Sowietów na wschodnie tereny Rzeczpospolitej, kopiści zostaną przerzuceni w okolice Grodna. Po zdobyciu miasta przez najeźdźców, żołnierze wycofują się w lasy augustowskie, gdzie będą brali udział w walkach o Kanał Augustowski. Losy Polski są przesądzone. Oddział w nocy z 23 na 24 września przekracza granicę z Litwą. W Kopciowie żołnierze zostaną rozformowani. Broń ukryto w lesie.
24 września w Strażnicy KOP-u w Stanowisku żołnierze rosyjscy zamordowali 8 pograniczników, którzy do końca trwali na powierzonej placówce (relacja z uroczystości upamiętniających pomordowanych żołnierzy KOP-u w 2010 r.)
Pokolenie, któremu przyszło bronić Ojczyzny we wrześniu 1939 roku, wychowało się na powieściach Henryka Sienkiewicza. Zapewne w chwilach wolnych od służby oraz ćwiczeń wojskowych kopiści sięgali po „Potop”, jakoś przecież trzeba było urozmaicić monotonię koszarowego życia.
Jakie były ich emocje, czy też stany emocjonalne w czasie walk z Niemcami, a następnie z Sowietami?
Poczucie obowiązku, nerwowość, strach, bezradność, zmęczenie nocnymi przemarszami, obojętność, braterstwo broni, niepokój o najbliższych? Czy żołnierze rozstrzelani w Stanowisku mieli świadomość, że są obrońcami cywilizacji europejskiej?
Jedno jest pewne, „Potop” Henryka Sienkiewicza jest częścią naszego kodu kulturowego. Zamiast dyskusji o tematach, lepiej porozmawiać o samej powieści.
Pisząc o dramatycznych wydarzeniach sprzed 75 lat, trudno nie popaść w patos. Szukając iunctim, czyli elementu łączącego, kopistów, bohaterów „Potopu” oraz tegorocznych maturzystów, wymieniłbym jednak sienkiewiczowską fantazję.
Hej, tam na granicy,
W maju Liceum Ogólnokształcące im. Szymona Konarskiego będzie obchodziło 70-lecie powstania. Po krótkim epizodzie w budynku klasztornym, siedzibą szkoły stanie się przedwojenna placówka KOP-u. Warto wiedzieć, że uczeń pierwszego rocznika szkoły zawodowej, pomagał w pracach adaptacyjnych budynku. Wzmianka o tym znajduje się w najstarszej szkolnej kronice: Olsztyn J. – zaprowadza kanalizację w koszarach.
W tym miejscu składam Radzie Pedagogicznej Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Szymona Konarskiego w Sejnach serdeczne życzenia pomyślności i wszelkiego dobra.
Tak to się zaczęło…
Zdjęcia ze zbiorów porucznika emerytowanego J. Wojciechowicza.
Jarosław Jurkiewicz absolwent Liceum Ogólnokształcącego w Sejnach Anno Domini 1991
|