Klub Historyczny im. AK
Zajęcia pozalekcyjne
Statystyki
Odsłon : 2032110Designed by: |
Dzień Książki |
Wpisany przez Jarosław Jurkiewicz |
czwartek, 24 kwietnia 2014 11:12 |
23 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Jest to dobra okazja do niezwykłej podróży „w czasie i przestrzeni” po zasobach naszej szkolnej biblioteki.
W księgozbiorze ZSCKR dominują publikacje poświęcone tak pasjonującym zagadnieniom jak maszynoznawstwo i biochemia. Ludzie ciekawi świata podobno często się dziwią. Takie uczucie towarzyszy śmiałkowi, który zdecyduje zapuścić się w labirynt segmentów pełnych książek. Można tam bowiem znaleźć „białe kruki”, których obecność na półkach trudno wytłumaczyć specyfiką placówki, profilami klas czy też obecnością na liście lektur.
Nasz wybór ma charakter subiektywny. Kornel Makuszyński napisał: „Każda książka jest żywym stworzeniem. Każda ma duszę i każda ma serce”. Przedstawmy jednak listę książek niezwykłych znajdujących się w naszej bibliotece:
1. „Listy” Rainer Maria Rielke, Lou Andreas - Salomé 2. „Lochy Watykanu” André Gide 3. „Pigmalion” George Bernard Shaw
Trudno jednak ograniczyć się do tych tytułów. Oto kolejne zestawienie:
1. „Boska Komedia” Dante Alighieri 2. „Annalena Bilsini” Grazia Delledda 3. „Odwilż” Ilia Erenburg
Uczeń naszej szkoły może również wypożyczyć:
1. „Historię wolnomularstwa w Europie Środkowej w XVIII i XIX wieku” Ludwika Hassa 2. „Albo albo” Sørena Kierkegarda 3. „Krótki kurs historii WKP (b)”
Wkrótce pożegnamy maturzystów. Po maturalnym maratonie, przed nimi „najdłuższe wakacje życia”. Będzie czas na zagłębienie się w ciekawą lekturę.
Oto nasze propozycje: Dla absolwentów ze średnią powyżej 4,0 „Przygody człowieka myślącego” Marii Dąbrowskiej. Beztroskiej młodzieży, dla której maj to przede wszystkim długi weekend, proponujemy przeczytać „Komu bije dzwon” Ernesta Hemingwaya. Maturzyści, którzy nie osiągnęli oczekiwanego stanu wiedzy, powinni zapoznać się z powieścią: „W poszukiwaniu straconego czasu” Marcela Prousta. Jeżeli ktoś nie jest pewien wyników matury, niech przeczyta w ramach relaksu „Stracone złudzenia” Honoriusza Balzaca. Uczniom, którym szkoła kojarzy się głównie z miejscem spotkań towarzyskich, przypominamy, że jest to placówka edukacyjna. W takim przypadku warto sięgnąć po „Sedno sprawy” Grahama Greena.
Jeśli chodzi o dziewczęta, zapewne nie obędzie się bez łez i wspomnień. W ramach dochodzenia do równowagi emocjonalnej polecamy „Przeminęło z wiatrem” Margaret Mitchell. Uczennicom, które traktowały korytarz szkoły jak wybieg modelek, wskazana jest lektura „Targowiska próżności” Williama Thackaraya.
Nie ukrywajmy, niektórzy uczniowie po skończeniu szkoły odczują ulgę – „niech żyje wolność i swoboda…”. Takim optymistom polecamy „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, na marginesie warto wspomnieć, że jest to utopia. Nie kraczmy. Zwolennikom polskiej klasyki rekomendujemy „Ziemię obiecaną” Władysława Reymonta. Drapieżny kapitalizm w czystej postaci.
Uczniom, którzy po latach zapragną odwiedzić ukochaną szkołę, proponujemy powieść „Na wschód od Edenu” Johna Steinbecka.
Wszystkim naszym uczniom życzymy miłych wrażeń przy lekturze książki Romaina Gary „Życie przed tobą”.
Złośliwi uważają, że perspektywa czytelnictwa wśród młodzieży jest tak bliska, jak w powieści Jamesa Jonesa"Stąd do wieczności". Nauczyciele również powinni sięgnąć w czasie długiego weekendu po ciekawą książkę, której lektura będzie stanowiła odskocznię od szkolnej rzeczywistości. Proponujemy „Drogę przez mękę” Aleksego Tołstoja i niesłusznie zapomnianą powieść Jana Wiktora „Orka na ugorze”. Zwolennikom klimatów historycznych polecamy "W jarzmie" Iwana Wazowa.
Dla germanistów mamy monumentalny zestaw lektur:
Przyjemnej lektury.
|